Tuesday, September 28, 2010

pernikahan=komitmen


entry kali ni me tujukan khas buat seorang sahabat yang sentiasa disayangi. U always have my shoulder to cry on!

pernikaha bukan sahaja ikatan di antara 2 hati. tapi apa yang me nampak ia juga adalah komitment di antara 2 pihak. samada pihak lelaki bersedia untuk memberi komitmen kepada seorang isteri bukan sahaja dari segi batin malah rohani dan jasmani. mendirikan rumahtangga jauh lebih mudah dari mengharunginya. entry me kalini bukanlah luahan hati dari isihati me tetapi ini adalah kenyataan dan hakikat yang kita semua akan laluinya.

me tiba-tiba teringat apa yang adik me cakap pada me baru-baru ini. apabila penceraian sering menjadi isu, adik me cakap dia takut untuk melaluinya. me ingatkan dia, bahawa bukan penceraian sahaja yang sering menjadi isu dan perbalahan juga dugaan dalam berumahtangga. banyak lagi isu lain. ibu bapa boleh jadi isu, anak boleh jadi isu, duit boleh jadi isu, kerja boleh jadi isu. apa sahaja boleh jadi isu. kesemuanya adalah ketentuan Yang Maha Esa.

Allah tidak akan menduga hambaNya di luar kemampuan HambaNya. jadi, berbalik pada awal entry ini, pernikahan adalah komitmen di antara 2 hati.

samada si wanita apabila menjadi isteri, sanggup mengorbankan mungkin hampir 50% dari apa yang boleh dilakukan semasa bujang dan samada si lelaki pula sanggup menyediakan hati hanya pada isi rumahnya yang begitu setia menanti?

tepuk dada bukan sahaja tanya pada hati tapi tanyalah iman tuan puan sejauh mana kita sanggup diuji dan teruji.

mudah-mudahan me, ahli keluarga me, tuan dan puan sentiasa Allah pelihara dan menjadi insan yang berjaya di dunia dan akhirat. AMIN!
ukhuwah itu indahbila bertemu dan berpisahatas nama ALlah!

No comments:

Post a Comment