Sunday, January 1, 2012

internet banking

tuan puan arif dengan perbankan internet?
me, insyaallah mudah-mudahan me takkan tertipu atau terpengaruh dengan penipuan.

ada masanya me naik marah membaca suratkhabar. bukan nak membodoh-bodohkan orang tapi dalam pada kerajaan dan organisasi swasta memberikan kesedaran kepada pengguna, tetap dalam masa yang sama ada yang terkena.

sedangkan dalam akhbar sering sahaja termuat isu si peah tertipu, si bedah kena tipu, ramli ditipu, rugi pulak berjuta-juta. banyak sungguh duit mereka.

jadi, kat sini me ni tolonglah pihak bank yang mungkin ada tuan puan yang tidak berapa perasan pop-up yang akan muncul sebelum login ke akaun.

amaran keras! jangan login ke perbankan internet anda melalui emel. sbg contoh ada menerima email dari maybank kononnya anda perlu mengemaskini akaun. memang banyak kes begini. bila akaun me yang telah ditinggalkan tiba-tiba ada duit, mulalah bertubi-tubi emel yang masuk minta dikemaskini butir-butir akaun. di emel tersebut disertakan url ke perbankan internet tersebut. jangan sekali-sekali login di situ.

antara ciri-ciri perbankan internet tersebut adalah yang benar lagi sah, tuan puan perlu lihat address tersebut dimulai dengan https. "s" memberi maksud secured. dan ada lambang kunci di situ. selain itu kini banyak ciri-ciri keselamatan yang diperkenalkan oleh bank-bank tempatan yang mempunyai perbankan internet. antaranya gambar dan ada juga tulisan yang ditetapkan oleh tuan puan sendiri.

mudah-mudahan tuan puan bukan mangsa penipuan. zaman ini kita perlu mengesyaki dan was-was dengan unsur-unsur online ini walaupun ianya memang banyak membantu kita dalam mempermudahkan urusan harian. sekian
ukhuwah itu indahbila bertemu dan berpisahatas nama ALlah!

No comments:

Post a Comment