Friday, February 25, 2011

percutian!


me bukanlah nak bercerita mengenai me punya percutian. tapi me nak berkongsi dengan tuan puan bagaimana tuan puan nak pastikan yang percutian tuan puan berbaloi.

walaupun me bukanlah pemandu pelancong ataupun bekerja dengan mana-mana syarikat pelancongan tapi me memang berpengalaman menguruskan percutian berkumpulan. setakat ini mungkin dah 5 percutian. dan setahu me la, kesemua peserta berpuas hati dengan apa yang me uruskan.(belakang-belakang tak tahula) hehehehe.....

bila tuan puan nak pergi bercuti, bercadang untuk bercuti, perkara yang paling utama tuan puan kene buat ialah budget. berapa budget tuan puan. rm100? rm1000? besar budget lagi la senang urusannya. tapi, bukan kata kecil budget tak boleh bergembira juga. kalau kene gaya dan caranya mesti best juga.

sebab tu budget tu penting. me ni suka gaya backpackers. senang, simple, mudah. walaupun semuanya memberikan maksud yang sama, tapi memang keselesaan tetap menjadi topik. sebagai contoh, tuan puan bercadang ke cameron highland 3hari 2malam menaiki kereta sendiri. jadi, senarai yang perlu ada dalam budget tuan puan ialah; minyak kenderaan&tol, hotel/chalet/apartment, makan untuk 3hari 2malam, shopping.

kalau tuan puan di semenanjung, nak ke sabah/sarawak, yang patut ada dalam budget tuan puan ialah; tiket penerbangan, kenderaan sewa, minyak, hotel, makan, shopping dan bayaran masuk ke muzium dll.

jadi bila tuan puan dah ada list, duit di tangan pun takdela bawak banyak. yang patut-patut sahaja. jadi, kebarangkalian tuan puan berbelanja sakan agak sedikit.

benda kedua yang tuan puan patut ambil berat ialah tempat-tempat yang perlu dilawati. zaman ni macam-macam cara tuan puan boleh dapatkan info. terutamanya dari internet. dalam internet ni macam-macam ada. dari situ, tuan puan patut tengok jarak dari tempat menginap ke tempat yang ingin dilawati, berapa bayaran masuk, berapa lama masa yang tuan puan perlu ambil di sana, dan tuan puan perlu kalau boleh tengok dalam peta tempat-tempat yang ingin dilawati. mana yang berhampiran didulukan. yang jauh dikemudiankan. mana yang perlu ambil masa yang lama. mana yang perlu ambil masa yang sedikit. itu semua penting. jadi supaya masa yang tuan puan gunakan semasa bercuti terisi dengan bermanfaat.

dan akhir sekali, beg. 1 je perkataannya iaitu beg. tuan puan perlulah pastikan tuan puan travel light. nk translate macamana ye. tapi yang pastinye kalau pergi suami isteri je bawa 1 beg je tak payah 2beg. kalau ada anak pun biar 1 beg je yang dibawa ke sana sini. lepas tu, beg yang dibawa tu tersangatla mudah dibawa. contoh, beg tarik dan backpack.

sekian, rasa-rasa tu je benda yang paling penting kot. kalau me rasa ada nak tambah nanti me tambah. semoga percutian tuan puan indah untuk dikenang:)
ukhuwah itu indahbila bertemu dan berpisahatas nama ALlah!

No comments:

Post a Comment