Monday, August 2, 2010

penyusuan eksklusif-susu ibu part 2


Punyala lama baru me dapat update entry. Itupun selepas my dearest friend(fieza) cakap suka baca. (thanx za) me bukanlah mencari idea. Sbb idea tu memang dh ada. Cuma mencari masa yang sangat sesuai, tenang dan aman untuk diolah.

Sebelum kita pergi ke factor seterusnya, ni me copy n paste dari harian metro ahad antara sebab mengapa tidak menyusukan dengan susu ibu.

“TERLALU sikit, puas cuba beri anak susu badan tetapi dia macam tak puas, asyik menangis saja. Akhirnya saya dan suami mengalah, berikan Aina susu formula. Lebih senang, terutama bagi saya yang kerap bertugas di luar daerah. Kalau dipaksa beri, payudara saya yang terasa sakit.

(alasan yang ni memang me dh selalu sangat dengar. And me memang dah highlight pasal susu tak cukup ni. Anak me dulu, 1st day, dia sangat suka bergayut. Me bagi je. Nk kata tak letih, yes! Me memang sangat letih. Tapi me lawan semua tu sebab me nak dia menikmati. Padahal me tau bukan ada susu pun. Dia sekadar nak nyonyot je. Bila cabut marah. Jadi disebabkan perangai nyonyot dia pada hari pertama tulah dia telah menggalakkan susu keluar. Jadi puan memang tidak sepatutnya tidak berasa selesa semasa menyusukan. Sebab semasa hendak menyusukan puan mestilah bersedia dan puan mestilah berada dalam keadaan yang selesa. Supaya jika si baby nak bergayut sehingga setengah jam lamanya pun, puan tak rasa lenguh)

Kawan cerita, mereka tidak cukup tidur malam kerana terlalu kerap bangun menyusukan anak,” kata seorang wanita ketika menunggu giliran untuk pemeriksaan bulanan kehamilan (eh! Yang ni me tak pernah pulak lagi dengar. Kalau betulla macam nak kene sekeh je. (ops!) ada ke patut. No komen!

Ok! Faktor seterusnya:

Persiapan yang tidak mencukupi

Yang ni bukan dari segi ilmu pengetahuan je, dari segi equipment. Perlu cukup serba serbi. Tapi ikut kreativiti masing2. macam ada orang tak guna pun cooler bag. Beli air batu 20sen, pastu masuk dalam bekas ais tu, masuk susu dalam tu. Jadi, ini tak salah, sebab kita sepatutnya buat dengan cara yang kita rasa mampu dan selesa.

Macam ada member me ni. Dia terpaksa berkursus selama 2minggu. Nak ikutkan memang lama. Anak dh nak masuk setahun setengah. Seminggu sebelum berkursus baru ajar anak formula. Sebab susu perahan tak cukup. Tapi dia memang me tabik spring(hehehe) semasa kursus dia bukan bawak cooler bag, tapi bekas air yang sedikit besar dari cooler bag untuk mengisi susu. Kagum! Memang me sangat kagum! Itu adalah kelebihan dan kesungguhan dia.

Jadi, macam dia. Memang persiapan yang cukup dari segi mental, fizikal dan equipment memang sangat penting. Tuan puan perlu pastikan segala-galanya lengkap. Tanya yang sudah berpengalaman. Bukan hanya sekadar mencari pelbagai bahan bacaan. Tuan puan perlulah bertanya pada yang telah berjaya. Buat sesi soal jawab.

Untuk para tuan ni, jangan hanya letak beban mencari ilmu ni hanya pada si isteri yang menyusukan. Tuan juga perlulah mendapatkan info-info yang berkaitan. Macam suami member me yang lagi sorang ni. Me ingat, kami duduk berdiri lama depan rumah( kenapalah tak jemput dia masuk rumah) suami member me ni tanya macam-macam pada me pasal menyusukan anak ni. Isteri sedang berpantang di rumah, suami cari info. Bagus! Untung siapa dapat dia. Hehehee...... (jangan marah ye mie)

Tapi memang ye. Dia tanya macam-macam. Me tak bosan menjawab. Malah me rasa sangat teruja dan seronok. Seronok bila ada kawan-kawan yang berjaya

Dan akhir sekali faktor yang paling terbesar. Ada dua. Nk kata satu lebih besar dari yang lagi satu mungkin bergantung. Dan faktor terbesar itu ialah:

Diri sendiri & suami

Kedua-dua ni me rate sama rata. Sebab isteri kebiasaanya walaupun dia adalah juga yang degil tapi akan ada yang lembut hati bila suami kata begitu begini.

Me nak elaborate ke pasal dua faktor ni? Perlu ke? Me rasa tak perlu. Sebab tepuk dada tanyalah hati.

Cuma penyelesaiannya apa-apa pun ada masanya diri kita adalah yang terpenting. Kita sendiri yang perlu yakinkan diri kita boleh, nak memberikan yang terbaik, nak anak sihat, nak anak cerdik dan cerdas. Sebab bila anak sihat selalu, tuan puan pasti akan sentiasa tersenyum.

Walaupun tidak sihat adalah perkara biasa untuk seorang bayi yang membesar, namun sedaya mungkin kita cuba meminimakan risiko dengan memberikan yang terbaik iaitu susu ibu kepada anak.

Mudah-mudahan tuan puan berjaya pada masa sekarang dan akan datang. Amin

2 comments:

  1. VERY ENCOURAGING!!!YES...BRESTMILK IS NOT JUST A MILK BUT LOVE..

    ReplyDelete