Friday, May 14, 2010

unit amanah



me tercari-cari sesuatu yg me boleh masukkn sbg rujukan tuan puan. me mmg sgt menggemari skim unit amanah. cari punya cari me asyik je terjumpa the same article but being copy & paste to another blog. hm...... jd me decide taknak melakukan perkara yg sama.

hari ni me cuma nak masukkn advertorial dr www.sidc.com.my yg dimuatkan ke dlm harian metro. kelemahan unit amanah. sebenarnya smlm ada diselitkan kelebihannya tp me terlepas pandang pulak. nnt me masukkan ok. hari ini terimalah kelemahannya terlebih dahulu:)

ops! sebelum cerita ttg kelemahan me cerita serba sedikit apa itu unit amanah?

unit amanah (asn, asb, public mutual fund, cimb mutual fund, dll) adalah di mana sebuah syarikat yg berdaftar yg mempunyai pelabur2 professional yg menguruskan pelaburan anda, di mana pelaburan ini terdiri daripada pelbagai saham. jd oleh kerana ianya adalah gabungan dari pelabagai saham atau portfolio, risiko adalah rendah jika dibandingkan dengan melabur di dalam saham terbuka.

ok, seterusnya kelemahan pasaran unit amanah.

1.tertakluk kepada risiko pasaran

samada saham terbuka ataupun unit amanah tetap tertakluk kpd risiko pasaran. harga pasaran bergantung kepada tahap kesihatan pasaran. cumanya risiko pasaran bagi unit amanah adalah kecil berbanding saham terbuka di mana bergantung kepada porfolio(kepelbagaian pelaburan) unit amanah tersebut. cumanya tuan puan dinasihatkan supaya melabur di dalam amanah saham yg diyakini kestabilannya. tidak bercadang untuk promote mana-mana unit amanah tetapi tuan puan boleh melayari sendiri ttg ini di internet. ini juga dpt dilihat di dalam suratkhabar di bagaian ekonomi ataupun bisnes.

2.tidak sesuai bg pelaburan jangka pendek

ya! unit amanah bukanlah satu pelaburan jangka pendek. tuan puan memerlukan sekurang2nya tiga tahun ke 5thn utk melihat pelaburan tuan puan semakin bercambah sihat. jika tuan puan bercadang untuk menggunakan duit ini dalam masa yg singkat, ops! ini bukanlah pelaburan terbaik. namun begitu tuan puan juga bolehlah menikmati dividen bagi unit amanah ini.

3.tiada kawalan terhadap keputusan pelaburan

seperti yg me nyatakan dlm point yg pertama di mana syarikat unit amanah mempunyai portfolio yg tersendiri, tuan puan tdk mempunyai hak utk menentukan saham yg patut dibeli ataupun tdk. kerana ini ditentukan oleh syarikat saham itu sendiri. namun begitu tuan puan boleh emnarik nafas lega kerana tdk perlu bersusah-payah untuk memikirkan pelaburan yg patut dilakukan.

4. perlu membayar yuran dan caj berkaitan(yuran pembelian, yuran pertukaran etc)

disebabkn unit amanah diuruskan oleh professional tuan puan dikenakan caj2 berkaitan.

No comments:

Post a Comment